Kunst? Natuurlijk? De leerlingen gaan ter plekke samen kunst maken van natuurlijke materialen! Dit in het kader van thema’s zoals duurzaamheid, landschapsbeleving, natuur, zwerfafval en vergankelijkheid.
Tekenen van het gevaarlijkste dier ter wereld behorend bij het boek ‘De gekko en de havik’ van Marc ter Horst.
Experiment met een wervelende storm behorend bij het boek ‘De reis van Raaf en Papegaai’ van Li Lefébure.
In deze tekenopdracht gaan jullie een korte tekst omzetten in beelden. Met behulp van symbolen en simpele tekeningetjes gaan de leerlingen een verhaal 'vertellen'. Durven jullie de uitdaging aan?
In deze tekenopdracht gaan jullie creativiteit trainen door zoveel mogelijk verschillende tekeningetjes te bedenken met de basisvormen op het blad.
Deze lesbrief hoort bij het boek De ondergrondse Rembrandt van Manon Berns. De leerlingen ontdekken in deze lesbrief meer over het schilderij de Nachtwacht van Rembrandt en over zijn ondergrondse schuilplaats in de Tweede Wereldoorlog: de Kluis in de Sint-Pietersberg in Maastricht.
In deze opdracht creëren jullie een eigen Jabbertalk; een verzonnen nonsens taal die niet bestaat.
In deze opdracht gaan jullie gaan op de rug van het vliegende paard Pegasus op avontuur en komen in een aantal fantasie landen!
In deze muziekopdracht gaan jullie de titelsong van Ghostbusters leren spelen op een Boomwhacker!
In deze ontdekken leerlingen hun eigen kleurenpallet en maken hier in combinatie met hun persoonlijke symbool een schilderij van.
In deze opdracht ontstaan er een schilderijen met behulp van afvalmateriaal. De leerlingen krijgen de vrijheid om met de aangeboden materialen aan de slag te gaan in een eigen gekozen thema.
In deze tekenopdracht gaan jullie een cirkels delen. Delen de leerlingen hun cirkel in gelijke delen zoals taartpunten of kan het ook anders? Bij deze opdracht mag je afkijken en dat leidt dan weer tot nieuwe ideeën!
In deze opdracht gaan jullie aan de slag met letters van klei en maken bewegende letters met het lichaam. De creativiteit en ideeën van leerlingen zijn leidend in deze opdracht, de leerkracht is begeleider. Hierdoor gaat de klas letterlijk alle kanten op!
In deze opdracht maken jullie een boekenkring, waarbij er een mindmap van het verhaal wordt gemaakt. In de tweede les maken de leerlingen kennis met nieuwe boeken van klasgenoten middels de boekensushi!
In deze opdracht gaan jullie zingen in een kring, waarbij ieder afhankelijk van zijn stoel/positie een andere klank zingt! Dit is een goede concentratieoefening in het kader van de executieve functies in de muziek en vergt discipline.
In deze opdracht gaan jullie klei wezentjes creëren en gebruiken fantasie om deze creatie verder te vormen. Ga met je leerlingen op ontdekkingsreis in de wereld van hun fantasie!
Middels dit groeipakket ontwikkelde SCHUNCK een leerlijn literatuur om leerlingen mee te nemen in de wereld van ‘verhalen, en die reikt verder dan enkel boekencollecties op scholen of in onze bibliotheeklocaties.’
Leerlingen trots laten zijn op hun omgeving en leerkrachten uit het team deskundiger maken, deze co-creatie van Basisschool Schinveld realiseerde beide doelen met dank aan ontwikkelaars Martenique en Simoon.
Ervaring opdoen in het theater middels workshops en toewerken naar een eindvoorstelling, waren de doelen van deze samenwerking. Daarnaast werd de ervaring van de leerling gebruikt om een explainer video te maken voor PLT.
Hoe combineer je de lokale geschiedenis met de geschiedenisles, én laat je leerlingen ervaren dat cultureel erfgoed niet saai is? Basisschool Sint Dionysius ontwikkelden een duurzaam project rondom "De Bokkenrijders" en "Ridders & prinsessen".
Lees hoe kasteel Hoensbroek door middel van een Groeipakket hun verouderde aanbod ten aanzien van het onderwijs aanpakte.
Lees hoe de ICC-cursus de aanleiding was voor een duurzame samenwerking tussen basisschool de Schakel en Parkstad Limburg Theaters.
Er werd een heus taaldorp gerealiseerd door ISK, SCHUNCK en Taalminners waarbij 190 leerlingen en 70 vrijwilligers de Nederlandse taal in realistische situaties leerden.