18 december 2023
Interview van de Maand: Denise Knubben
We eindigen het jaar met een uitgebreid interview met Denise. Zij kwam afgelopen schooljaar bij het Pit-team en is aan de slag op scholen. Heb je nog geen kennisgemaakt? Dan is het interview een goed begin.
Sinds eind augustus is het Pit-team een collega rijker. Denise Knubben is de ‘nieuwe’ intermediair primair onderwijs, een rol die ze vol enthousiasme vervult. Lees verder om te ontdekken wat haar bezighoudt binnen Pit Cultuurwijzer.
Kun je jezelf voorstellen?
Ik ben Denise, ik kom uit het onderwijs en werk dus sinds kort als intermediair bij Pit Cultuurwijzer. Ik heb achttien jaar voor de klas gestaan. Daar was ik altijd al de creatieve juf: ik probeerde van de creatieve lessen altijd iets bijzonders te maken. In 2020 besloot ik iets anders te gaan doen. Ik wilde de creatieve kant op gaan en ben voor mezelf begonnen als zakelijk tekenaar. Dat doe ik nog steeds, alleen combineer ik het nu met mijn werk als intermediair. Als zakelijk tekenaar maak ik praatplaten om een visie, boodschap of plan van een bedrijf visueel te maken. Met zo’n praatplaat kun je makkelijk en snel je verhaal overbrengen. Tijdens mijn werkzaamheden als zakelijk tekenaar werkte ik al een aantal keer samen met Pit Cultuurwijzer; en dat was altijd een positieve ervaring. Het team is leuk, en de mensen hebben een goede energie. Dat sprak me toen al aan, en nu hoor ik er zelf bij.
Wat doe je precies bij Pit Cultuurwijzer?
Als intermediair onderwijs begeleid ik basisscholen bij het opzetten en borgen van hun cultuureducatie die aansluit bij hun visie. Ik kom op scholen en help daar bij alle vragen en uitdagingen op het gebied van cultuureducatie. Maar dan wel op het gebied van visie, en eventueel nog de opstart van het traject. De uitvoering moet uiteindelijk door de scholen zelf worden gedaan; het team moet het dragen. We werken in Parkstad samen met zo’n zeventig scholen, dus dat is veel. Bij sommige scholen komen we vaker dan andere, afhankelijk van de behoefte van de school zelf. Denk aan vragen als ‘Met welke culturele partner kunnen we het beste samenwerken?’, of ‘Hoe kunnen we van dit project een co-creatie maken?’.
Hoe krijg je leerkrachten warm voor cultuureducatie?
Dat doen we veelal tijdens netwerkbijeenkomsten. Bijvoorbeeld door het terugkerende ‘Cmk in de praktijk’, met ICC’ers. Zoals laatst [EP1] bij Filmhuis de Spiegel: we bekijken dan met de groep hun aanbod, en hoe leraren dat in de klas kunnen toepassen. We houden daarnaast inspiratiesessies op school, waarbij de leerkrachten door zzp’ers uit het cultureel veld worden meegenomen, bijvoorbeeld op het gebied van drama, beeldende technieken of muziek. Zo ervaren zij zelf wat cultuur met hen doet, en dat het leuk is om met de klas te kunnen doen. We laten hen even kind voelen, dan komt het enthousiasme vaak vanzelf.
Hoe helpt jouw achtergrond als leerkracht je in deze rol?
Ik denk dat ik me goed kan verplaatsen in de dagelijkse praktijk. Ik vraag me snel af: is dit realistisch? Hoe komt het dat iets niet van de grond komt? Leraren hebben natuurlijk veel op hun bordje, daarom is het belangrijk dat wij cultuureducatie onder de aandacht blijven brengen. Af en toe mag er iets anders gedaan worden dan lezen en rekenen. Maar het kan tegelijkertijd niet teveel tijd kosten. Daar ligt voor iedereen de uitdaging. Overigens, ik ben niet de enige voormalig-leraar hoor! Er zijn er meer in ons team.
Wat vind je het leukste aan je werk tot nu toe?
Het zit vooral in de afwisseling, het samenwerken, de teamoverleggen, het naar de scholen gaan, de netwerkbijeenkomsten, de ICC-cursussen.. Haha, alles dus. Ik ben op veel verschillende lagen bezig met cultuureducatie, en overal waar ik kom is het weer leuk. Het is veel, maar ook interessant.
Waar kijk je nog naar uit?
Ik laat het eigenlijk allemaal gewoon op me afkomen. Nu in mijn eerste jaar is er nog zoveel nieuws te ontdekken. In het algemeen kijk ik uit naar het maken van nieuwe plannen voor de volgende CmK-periode: hoe kunnen dingen beter, of makkelijker? Hoe maken we cultuureducatie laagdrempeliger voor leraren? Ja, het samen nadenken over hoe het beter kan, ook daar ga ik van ‘aan’.