31 maart 2020
Interview van de maand met: Frank Offermans
Frank Offermans (51) is schoolleider op SO De Pyler in Heerlen.
Franks doel: Een belangrijk onderdeel van mijn vak is het hebben van een verhaal, een visie. Dat gaat over de ontwikkeling van cultuureducatie, maar het is vooral een verhaal over de groei en ontwikkeling van kinderen en de mensen waarmee ik mag samenwerken.
Frank, wat vind jij het leukste aan je werk?
Schoolleider zijn is echt een vak geworden. We willen allemaal, iedere dag opnieuw, beter worden in het leven. En dat op een zo plezierig mogelijke en betekenisvolle manier. Iedereen wil het beste voor de kinderen op zijn school, en wil dat die kinderen zelf leren nadenken over de samenleving waarin zij straks willen leven. Als ik die twee dingen met elkaar kan verbinden dan is de eerste stap voor mij om het gesprek met elkaar als team aan te gaan. Ik wil leraren de bevoegdheid en ruimte geven om neer te zetten waar ze zelf vertrouwen in hebben en dat past bij hun persoonlijke verhaal. Dan gebeuren er mooie dingen op school, dingen die je van tevoren niet zelf had kunnen bedenken.
Welke ervaring op het gebied van cultuureducatie heeft de meeste indruk op jou gemaakt?
Elke leerling met zijn unieke uitdaging moet de mogelijkheid krijgen zich binnen een veilige en uitdagende omgeving te ontplooien. Voor het cultuuronderwijs binnen onze school geldt dat het aanbod afgestemd is op de individuele capaciteiten en mogelijkheden van de leerling. Er is nooit eerder een beleidsplan voor cultuureducatie geweest op onze school. De samenwerking met Pit Cultuurwijzer was een mooie start om een waardevol en gevarieerd cultuureducatie-programma voor onze school te ontwikkelen. De helpende hand van Pit was hierbij van enorm belang. Een positieve ontwikkeling binnen SO De Pyler die een behoorlijke indruk op mij als leidinggevende maakt.
Op welke manier heb jij te maken met Pit Cultuurwijzer?
Pit Cultuurwijzer is betrokken bij diverse scholen in Parkstad. Pit helpt de scholen bij het ontwikkelen van een cultuurbeleid op maat en ik heb daarbij de rol van klankbordfunctionaris voor de cultuurcoördinatoren op SO De Pyler. Daarnaast is mijn tweede rol te vinden in de klankbordgroep van Pit Cultuurwijzer. Mijn functie binnen de klankbordgroep is het inzetten van mijn kennis en expertise vanuit het onderwijs en het culturele veld. Daarnaast geef ik advies en beoordeel ik de aanvragen voor deskundigheidsbevordering en co creatie. De klankbordgroep is een structureel overlegorgaan waarin we elkaar inspireren en op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen op het gebied van onderwijs, cultuureducatie en de regio Parkstad. Het is een mooie taak om cultuuronderwijs in Parkstad breder op de agenda te krijgen binnen het onderwijs!
Welke boodschap wil jij aan kinderen meegeven op het gebied van cultuureducatie?
Kinderen moeten de mogelijkheid krijgen om te ontdekken wie ze zijn en uitgedaagd worden om te groeien in hun mogelijkheden. Het opdoen van kennis van hun eigen cultuur en andere culturen is hierbij van groot belang. Cultuureducatie zorgt er ook voor dat kinderen breed kennismaken met verschillende kunstdisciplines als maker, als deelnemer en als publiek. Cultuuronderwijs stimuleert kinderen om te reflecteren op cultuur, in heden en verleden, en op hun eigen plek in deze wereld. Ze ontwikkelen hun waarneming, hun verbeeldingskracht en uitdrukkingsvermogen en een onderzoekende houding. Met andere woorden: cultuuronderwijs is wijzer worden van de cultuur om ons heen.
Wat is jouw talent?
Vaak denk ik terug aan momenten waarop ik succesvol was, dan haal ik de gebeurtenis naar boven en beleef ik die opnieuw. Dan word ik vrolijk en krijg ik zin om er opnieuw aan te beginnen. Soms ben ik ergens zo in verdiept dat ik de tijd totaal vergeet. Ook ga ik regelmatig terug naar mijn kindertijd en vraag ik mezelf af waar ik goed in was. In deze voorbeelden zie ik mijn kunstzinnigheid terug.
Dit uit zich niet alleen in mijn vak, maar ook in mijn privéleven. Zo bezoek ik vaak een schouwburg of trek ik de stad in. Niet om te shoppen, maar om naar de gebouwen te kijken en me af te vragen welke geschiedenis er zich heeft afgespeeld. Dit speelt zich niet alleen af ik mijn hoofd. Als ik het bos in ga om te wandelen en ik vind een tak die speciaal is van vorm, dan neem ik die mee naar huis om er later iets mee te doen.
Ik hoop dat als ik De Pyler ooit verlaat, het creatieve denken een vaste plek zal houden binnen deze school.