Logo Pit

Inspiratiessessies voor leerkrachten

Bij Pit blijven we groeien. Regelmatig evalueren we wat we doen en kijken we hoe we het cultuuronderwijs naar een hoger niveau kunnen tillen.

Zo zijn er inspiratie sessies in het leven geroepen, onder andere om ambities beter te ervaren. Een scholingsvraag was namelijk meestal nog te vroeg. Op die manier krijgt het schoolteam de kans om CmK te ervaren en zich te laten inspireren, voordat zij hun scholingsvraag formuleren of naar de volgende stap gaan in De Cultuur loper.

Pit Cultuurwijzer verzorgt inspiratiesessies waarbij partners uit het culturele veld betrokken worden. Deze sessies, die worden aangepast aan de specifieke behoeften van de school, kunnen bestaan uit een workshop of activiteit, zoals een theatervoorstelling of een bezoek van een kunstenaar. De afgelopen tijd hebben er weer drie mooie sessies plaatsgevonden.


Fijn om echt zelf weer eens met de handen in de verf te gaan. Dit ga ik in de klas zeker ook doen!

Basisschool Wereldwijs in Landgraaf werd geïnspireerd door middel van het inzetten van 3 workshops. Een muziekdocent, een schilderdocent en een docent fotografie gaven elk op een inspirerende manier workshops aan groepjes leerkrachten. Zo konden zij kennismaken met de activiteit en de ervaringen van de indicatoren reflecteren, creëren en onderzoeken. Daarnaast werden de leerkrachten geïnspireerd door middel van beeld, drama en media gericht op het project ‘in beweging’. Bij die workshops kregen ze direct handige tips mee voor in de klas: Waar kun je morgen al mee aan de slag?


Leuke kunstzinnige ideeën om direct in mijn klas toe te passen

Bij VSO st. Jan Baptist in Kerkrade, school voor Voortgezet Speciaal Onderwijs, gingen ze aan de slag met 5 inspirerende workshops in de ateliers van Vazom Kerkrade. Daar hebben ze een workshop zelf verf maken, een workshop schilderen, een workshop tekenen, en een workshop bewegen/dans en muziek gehad. Daarbij waren vijf doelen gesteld. De deelnemers werden geïnspireerd en konden laagdrempelig kennis maken met diverse kunstdisciplines. Daarnaast werkten leerkrachten samen binnen de workshops, met als thema ‘mijn dorp’ of ‘mijn stad’. Op die manier konden ze ervaring op doen en kregen ze leuke en nuttige les-tips van experts. Het belangrijkste was dat leerkrachten hun eigen ambities konden ervaren en zodoende geïnspireerd werden het beste uit zichzelf te halen. Als een leerkracht zijn of haar talent ontdekt raakt het geënthousiasmeerd en kan het zijn of haar ervaringen veel beter overbrengen!

Als jij als school ook geïnspireerd wilt worden, en je leerkrachten wilt laten groeien in cultuureducatie, neem dat contact op met één van de intermediairs van Pit, zodat we voor jou ook een inspiratiesessie kunnen verzorgen.