Parkstad CultuurWeb laat jou kennismaken met partners van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) in de regio. Zoek gericht naar een culturele partner of laat je verrassen. Handig als leerkracht, icc’er of culturele instelling!
In haar werk als theaterdocent combineert Ingrid Cornelissen beeldende kwaliteiten met haar theaterachtergrond. Een kast vol rekwisieten vormt haar inspiratiebron. Met de aandacht voor zowel het verhaal als het visuele wakkert ze de verbeeldingskracht aan. Dat sluit aan bij de jonge doelgroep die ze wil aanspreken.
Ik sta soms versteld van de kracht die een illusie kan hebben. Een plank op de grond, bijvoorbeeld, wordt een luik naar een andere wereld. Kinderen springen op van hun stoel om te kijken wat er onder het luik zit. Het werkt als een soort magneet en dat blijft me fascineren.
Hoe kan ik de kinderen uitdagen om hun verbeeldingskracht te gebruiken en hoe kan ik ze de lol van het verbeelden laten ervaren?
Wil je het vak drama integreren in het taalonderwijs?
Voor de taalklassen ontwikkel ik lessen op het gebied van spelend leren en taalonderwijs. Ik onderzoek hoe en of het vak drama de taalproductie stimuleert bij anderstalige nieuwkomers (NT2-leerlingen). Helpt het de kinderen om over de drempel te stappen en daadwerkelijk Nederlands te gaan praten?
Verder ga ik graag de samenwerking aan met scholen om een bijdrage te leveren aan betekenisvol kunst- en cultuuronderwijs.
Kinderen ervaren dat samen theater maken inspirerend is. Met theatrale middelen geven ze uiting aan hun ideeën: ze bedenken scènes, creëren personages, ontdekken de taal van de dialoog en presenteren zich voor de groep. Bij alles staat het spelplezier voorop.
Met een achtergrond in beeldende kunst en theater zet ik mij in voor meer creativiteit in het onderwijs. Om mijn kennis verder te verdiepen volg ik een master Kunsteducatie.