Logo Pit

Parkstad CultuurWeb laat jou kennismaken met partners van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) in de regio. Zoek gericht naar een culturele partner of laat je verrassen. Handig als leerkracht, icc’er of culturele instelling!

Kunstatelier olieverf en meer

Kunstatelier olieverf en meer.

Mijn naam is Esther Bour, afgestudeerd als eerstegraads docente aan de Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen én aan de Kunstacademie Maastricht, en werk al 25 jaar in het kunstonderwijs. Dit doe ik bij de Vrije Akademie Parkstad en daarnaast werk ik als zzp' er voor particulieren en meerdere instellingen waaronder SCHUNCK en Historisch Goud. Ik ben afgestudeerd op het gebied van Tekenen/Schilderen en Kunstgeschiedenis, maar geef inmiddels les in alle creatieve vakken en materiaalsoorten.

Naast het lesgeven heb ik een eigen atelier waar ik bezig ben met mijn eigen werk, lesgeef, workshops geef èn ideeën en lesbrieven ontwikkel voor creatieve workshops. In dit atelier bruist het van de ideeën en kan ik heerlijk genietend mijn creatieviteit laten stromen, voor mezelf èn voor anderen.

Waarvoor kunnen scholen hier terecht?

Ik luister, ik combineer, ik creëer.

Mijn passie ligt in het creëren van creatieve uitdagingen en het begeleiden van anderen in hun proces hierin. Ik ontwikkel dan ook al jaren met veel plezier de creatieve workshops binnen de kunsteducatie van SCHUNCK en Historisch Goud. Dit doe ik voor zowel het basisonderwijs, voortgezet onderwijs als het volwassenenonderwijs.

Door middel van co-creatie maak ik creatieve workshops op maat. Het proces van denken en creëren tijdens brainstormsessies geeft veel ruimte voor vernieuwing en verwondering, hetgeen tot mooie innovatieve resultaten kan leiden. Op deze manier zijn we bijvoorbeeld door co-creatie tussen Burgerschap, Historisch goud en creatieve input tot een prachtige workshop + spel-rondleiding gekomen over De Bokkenrijders. Deze was toepasbaar voor PO, VO, MBO en HBO, uitgevoerd in Kasteel Hoensbroek.

Maar ook één woord kan genoeg zijn. Geef me een thema/idee of kunstenaar en ik tover het om tot een prachtige creatieve les of lessenreeks, afgestemd op de doelgroep. Voor mij is er geen mooiere uitdaging dan de wens van de opdrachtgever om te zetten in een goed, stevig onderlegd, creatief en vooral ook spannend concept.

Ik ben thuis in alle materiaalsoorten. Door ervaring denk ik breder dan het geijkte pad van een tekenvel en wat verf. Juist het aanbieden vanuit een nieuwe invalshoek, eventueel gecombineerd met nieuwe materiaalsoorten, prikkelt de fantasie en de verwondering van een kind/ jong volwassene.

Denk breder, denk verder, denk net even anders.

Wat ervaren kinderen bij een bezoek aan jouw instelling?

Verwondering.

Verwondering over hoe iets kan ontstaan, dat het soms veel makkelijker is dan het lijkt en dat het je zelf dan óók nog lukt....

Mijn creatieve geest gekoppeld aan een eigen gezin met kinderen, zorgt voor een goed inlevingsvermogen voor de uitdaging, prikkel en creatieve verdieping die het kind/jong volwassene nodig heeft. Mijn opdrachten gaan altijd gepaard met het uitdiepen van (soms nieuwe) materiaalkennis en geven een frisse, dynamische visie op het creatieve proces. De leerlingen krijgen veel ruimte om te te creëren, maar wel binnen afgelijnde kaders. Er is altijd een begin, midden en eind. De opdracht wordt duidelijk uitgelegd, het midden geeft ruimte om iets moois te laten onstaan, het einde is zelfreflecterend.

Wat is jouw expertise of specifieke kwaliteit?

Ik ben een mensen-mens. Kan mijn bruisende ideeën goed overbrengen op anderen.

Ik ben inzetbaar op alle denkbare creatieve processen.

Ik functioneer goed binnen een groep, kan mensen enthousiasmeren, stimuleren en uitdagen ruimte te maken voor eigen ideeën.

Ik heb uitgebreide ervaring met lesgeven in alle doelgroepen. Ik ben enorm flexibel, voel de klas goed aan en kan indien nodig de les ter plekke omgooien of aanpassen.

Reflecterend vermogen Creërend vermogen Onderzoekend vermogen Beeldende kunst PO onderbouw PO bovenbouw VO Binnen school