Logo Pit

SCHUNCK

Wat was de aanleiding om een Groeipakket aan te vragen?
Iedereen heeft zijn eigen verhaal. Wij zijn ervan overtuigd dat deze verhalen de wereld mooi maken. Het kost wel wat tijd en aandacht om ze op te schrijven en te lezen, maar als je die tijd neemt, gebeuren er prachtige dingen.

Dat is precies waar wij als bibliotheek, museum en muziek- en dansschool in geloven. Het liefst willen we alle geweldige verhalen die de wereld te bieden heeft, laten ontdekken door onze leerlingen. Maar we kwamen er al snel achter dat dat onmogelijk is. Desondanks hebben we ons best gedaan om lessen te maken die leerlingen meenemen in de wereld van ‘verhalen, en die reikt verder dan enkel boekencollecties op scholen of in onze bibliotheeklocaties.’


Welke stappen hebben jullie gezet?
Dankzij het geld dat we hebben gekregen voor het groeipakket, hebben we zorgvuldig keuzes kunnen maken en drie programma's ontwikkeld waar scholen uit kunnen kiezen. Zo kunnen scholen hun leerlingen leren wat zij belangrijk vinden en wat past bij hun klas.


Wat zijn de resultaten van het Groeipakket?
We hebben de kracht van SCHUNCK gebruikt om muziek, dans en beeldende kunst direct te verweven in de lessen. Ook hebben we museumbezoeken gebruikt als inspiratie voor verhalen die de leerlingen zelf gaan schrijven. Met al deze ideeën hebben we drie programma's gemaakt:

  • In het programma 'Taal en Cultuur' leren leerlingen meer over hun eigen cultuur en andere culturen.
  • Het programma 'Taal en Creativiteit' stimuleert leerlingen om creatief aan de slag te gaan met verhalen en zelf schrijven staat daarbij centraal.
  • Met het programma 'Taal en Identiteit' leren leerlingen zichzelf en anderen beter kennen.

In het schooljaar 2022-2023 hebben we de lessen laten testen door leerkrachten uit het basisonderwijs, in verschillende klassen en op verschillende scholen. Ze waren erg enthousiast, wat betekent dat we de juiste toon hebben gevonden.

En waar we trots op zijn: elke leerkracht heeft de vrijheid genomen om de lessen aan te passen aan hun eigen klas.

Tijdens de evaluatie bleek wel dat kleuters op een andere manier werken en dat de thema's weliswaar pasten, maar niet ideaal waren. Daarom hebben we besloten om dit verder te onderzoeken. In plaats van de lessen op te nemen in boekjes, gaan we samen met leerkrachten verteltassen ontwikkelen die ze kunnen lenen in de bibliotheek. We pakken dit groter aan: de tassen zijn niet alleen beschikbaar voor kleuterleerkrachten, maar we leggen ook een link met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en ontwikkelen speciale tassen die ook ouders kunnen lenen. Wil je hierover meedenken? Neem contact op met Raphaël Coenen.

We hopen de leerlingen te kunnen helpen bij de zoektocht naar hun leesvoorkeuren. Zodat het luisteren naar en lezen van verhalen – en vooral het plezier hebben daarin – vanzelfsprekend wordt voor alle leerlingen in Heerlen en omgeving.