Licht kort toe wat de aanleiding was om een Co-creatie aan te vragen?
Het project genaamd “Transformatie” werd voor het tweede jaar op rij binnen Vrijeschool Parkstad opgezet. Hierin konden de leerlingen (14 jaar) kiezen uit workshops van vijf disciplines (muziek, songwriting, writing & performance, beeldende kunst en dance). De bedoeling was niet alleen om de disciplines te laten ervaren via de workshops, maar ook om de omgeving (de stad) te ontdekken, de culturele instellingen in die omgeving en in contact te zijn met jonge makers. Wij wilden graag de leerlingen de ‘magie van het theater’ laten ontdekken, zowel voor, achter als óp het podium. Deze ervaringen kunnen zij vervolgens weer gebruiken tijdens de afsluitende voorstelling, waarbij ze zelf op het podium staan.
Hoe verliep het ontwikkelproces?
Voor het theater was
het fijn om in directe dialoog te gaan met de bezoekers van de toekomst, voor
school betekende het een nadere kennismaking met de wereld van de professionele
podiumkunsten. Door de workshops
te volgen in een echte theaterzaal, ervaarden en begrepen de leerlingen beter wat
er in de reguliere lessen op school wordt verteld en geleerd. Daarnaast wilden
we de ervaring als een theaterbezoeker verder uitdiepen. Hierin lieten we de
leerlingen nadenken over “hoe gedraag ik me in een theater”? Voor het theater
waardevolle input, die vervolgens werd omgezet in een explainer video.
Wat zijn de resultaten van de co-creatie? Hoe verliep de uitvoer?
Het resultaat: het project werd veel meer onderdeel van de lespraktijk en de leerlingen ervaarden in de praktijkomgeving de verschillende disciplines. Daarnaast is er een digitaal audiovisueel product gemaakt voor en door jongeren die PLT bezoeken. De samenwerking tussen Vrijeschool Parkstad en Parkstad Limburg Theaters is geïntensiveerd.
Helaas kon de eindvoorstelling van het project Transformatie op 12 mei 2020 niet doorgaan vanwege de pandemie. De voorstelling is uiteindelijk afgelast, maar de film vormt een blijvend resultaat waarin de gedragsregels voor in een theater duidelijk worden uitgelegd door en voor de doelgroep.
Wat waren de reacties op de co-creatie?
De leerlingen vonden het jammer dat de eindvoorstelling niet heeft kunnen plaatsvinden. De lessen die in het theater plaatsvonden werden echter erg positief ontvangen. Daarnaast was hun medewerking aan de film een mooie toevoeging.